Pharmapromo Kft.

huen

Fogalmak

Linkgyűjtemény

Olyan weboldal, amely tematikusan csoportosítva jeleníti meg az egyes honlapokat. Ilyen linkgyűjtemény például a startlap.hu és lap.hu aloldalai, amelyek egy-egy témára vonatkozó honlapok, illetve internetes tartalmak hivatkozásait tartalmazza. A weboldalunkat érdemes regisztrálni ilyen linkgyűjteményekben, hiszen a kihelyezett linkek több látogatót juttatnak el honlapunkra, illetve növeljük a weboldalunkra mutató külső hivatkozások számát.

Blog

A blog egy olyan weboldal, amely bizonyos időközönként a szerző bejegyzéseivel frissül, és ezeknek a bejegyzéseknek sorozatából áll össze. A blog témája, formai megjelenése széles skálán mozoghat. A bejegyzések általában fordított időrendi sorrendben jelennek meg, így a legfrissebb tartalom látható elsőként. A blog lehet nyilvános, mindenki számára elérhető, illetve zárt is.

Mikro-blog

A mikro-blog abban különbözik a blogtól, hogy bejegyzései igen rövidek, általában csupán egy linkből, képből, videóból, vagy néhány mondatból állnak. A felhasználói felület általában egyszerű. A mikro-blogok esetében a hangsúly a gyors, lényegre törő információátadáson van. Ilyen mikro-blog felület például a Twitter vagy a Posterous.

Fórum

A fórumok a felhasználók hozzászólásaiból épülnek fel, a felhasználók párbeszédét, véleménynyilvánítását teszik lehetővé egy-egy meghatározott témában. A fórumokon a témára vonatkozó főkategóriák és szűkebb alkategóriák könnyítik a keresést, tájékozódást. A felhasználók hozzászólásai időrendben jelennek meg, így általában az utolsó bejegyzések láthatóak. Összetettebb fórumrendszerekben kiemelt témák is megtalálhatók.

Wikik

Szabadon terjeszthető, szerkeszthető ismerettárak, amelyek a wiki rendszer felhasználásával működnek. Egyszerűen kezelhető online adatbázisok, melyeket felhasználók hozhatnak létre. Az új tartalmak hozzáadása, a bejegyzések változtatása is szabadon elvégezhető.

Web 2.0

A webkettő kifejezés azokat a webes szolgáltatásokat foglalja magába, amelyek középpontjában közösségek állnak, közösen zajlik a tartalom létrehozása, illetve a felhasználók megoszthatják az érdekesnek talált tartalmakat. A web 2.0 esetében nem beszélhetünk a klasszikus szolgáltató, illetve felhasználó szerepek elkülönüléséről. A webkettes szolgáltatók csak a rendszer keretét adják, a tartalmat a felhasználók hozzák létre, illetve töltik fel. A webkettes alkalmazások nagyobb hangsúlyt fektetnek az interaktivitásra, középpontjukban a tartalmak felhasználók közötti megosztása, véleményezése áll.

Közösségi oldal aggregáció

A közösségi oldal aggregáció olyan alkalmazást jelent, amellyel egy online felületre gyűjthetjük össze a közösségi oldalak tartalmait.

Közösségi linkmegosztás

A közösségi linkmegosztás során a felhasználó egyes honlapok hivatkozásait gyűjti össze, illetve rendszerezett formában tárolja. Ezeket a linkeket megoszthatja más internetezőkkel is. Ilyen linkmegosztó szolgáltatás például a Delicious, vagy a Google Reader.

Közösségi hírmegosztás

A közösségi hírmegosztás azt jelenti, hogy a felhasználók egymás között maguk osztják meg a híreket, hivatkozásokat, ezekhez értékelést is írhatnak. A legtöbb kattintást, illetve legjobb értékelést kapott hírek jelennek meg a felületen. Ilyen hírmegosztó felület például a Digg, vagy a Reddit.

Közösségi média

A közösségi média felületeinek célja az üzenet közösségi interakciókon keresztüli terjesztése. A közösségi média internetes és online eszközök segítségével az egyoldalú informálást igyekszik átalakítani párbeszéddé, interaktív közléssé. Ez átalakítja a felhasználók szerepkörét is, hiszen egyszerű befogadókból szerkesztőkké, tartalomszolgáltatókká válnak.